Wednesday, February 24, 2010

Asam Jawa Kepala Biawak

salam semua..

korang semua ada baca x hmetro arini...

yg ada ibu muda jumpa kepala biawak dalam asam jawa..

eiii geli aku tgk..huhu..silap2 asam jawa yang ada kat umah tu aku buang jer pasni..

geli lah bila dok pk2 blk..ishhh

jadi pk2 kan lah sebelum memasak guna asam jawa tu..huhu

kalau nak tgk lagi detail..

si baca di bawah ni..

credit to : harian metro online

www.hmetro.com.my


JASIN: Seorang ibu muda nyaris menyediakan hidangan asam pedas kepala anak biawak untuk hidangan tengah hari apabila mendakwa sebungkus asam jawa yang baru dibelinya dipercayai mengandungi kepala haiwan itu ketika menyediakan bahan untuk memasak, pagi semalam.

JIJIK...kepala biawak yang ditemui dalam asam jawam, semalam.
JIJIK...kepala biawak yang ditemui dalam asam jawam, semalam.
Dalam kejadian jam 10.15 pagi, ibu kepada dua anak itu, Noraizun Razali, 24, terkejut apabila asam jawa yang diramas dalam bekas plastik mengandungi objek keras dan kasar.


Menurut Noraizun, dia langsung tidak menyangka ketulan asam jawa itu adalah kepala haiwan berkenaan yang sepanjang lima sentimeter kerana ketika mengeluarkannya daripada plastik ia diambil dalam bentuk ketulan seperti biasa.


Bagaimanapun, katanya, ketika menggaul dan meramas asam jawa yang dicampur dengan air, baru dia perasan objek itu keras dan tidak dapat dipisahkan.


“Sekali lihat ia mempunyai muncung tajam dan saya ingatkan ia kepala ular kerana melihat keadaan kulitnya bersisik dan kelihatan giginya yang halus.


“Saya terus melepaskan objek itu dan memanggil jiran bagi memastikan apa benda yang ada dalam asam jawa berkenaan.

“Apabila mereka datang, kebanyakannya mengandaikan ia kepala ular kerana bentuk kepalanya leper dan mempunyai muncung tajam dan bentuk fizikalnya kelihatan jelas walaupun berlumuran dengan asam jawa,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Seri Kemendor, dekat sini, semalam.


Noraizun berkata, kepala haiwan berkenaan hanya dapat dilihat dengan jelas apabila ia dibasuh oleh seorang jirannya dan ketika itulah ia baru kelihatan menyerupai biawak.


Dakwanya, kulit binatang itu masih kelihatan elok walaupun bola matanya tiada lagi dan lebihan bahagian dalaman badan haiwan berkenaan yang terputus masih lagi ada.


Katanya, berdasarkan alamat pengeluar bahan makanan mentah itu ia dikeluarkan sebuah syarikat tempatan di Ipoh, Perak.


“Saya juga akan buat laporan kepada Jabatan Kesihatan (negeri) dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap syarikat yang mengeluarkan asam jawa berkenaan,” katanya.


Sementara itu, Pengarah Jabatan Kesihatan negeri, Datuk Dr Azmi Hashim, ketika dihubungi bagi mengulas perkara itu berkata, wanita terbabit perlu membuat aduan kepada pihaknya bagi membolehkan tindakan lanjut dapat diambil.

5 BerCeLoTeH:

aMiYs said...

hoh, kepala bewak?

baru aje smlm msk sambal taruk asam jawa.. tetiba kembang tekak... huuuuu...

Elyn said...

haah baca ni jadi kembang tekak. habih la lepas ni sume asam jawa kene buang hehehe

RoSe said...

amiys..

hah tu lah pasal...geli dan kembang tekak jadinya...blk ni kompem kene buang asam jawa...

kak elyn..
hahah..buang kak jgn x buang..xsanggup rasa nak masak atau mkn yg ada asam jawa ni..eii

ArELeEz said...

waaaa......!!!! giler kentang! sib baik la leez pakai asam keping. ;P

RoSe said...

areleez..

hah pasni jawabnya kene pakai asam keping lah..hehhe